با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ گفتمان تربیت معلم در کشور مهجور است
زیارت عاشورا

خبرگزاری فارس: گفتمان تربیت معلم در کشور مهجور استسرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: مایه افتخار و مباهات است که دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد اصلی تربیت معلم در ایران موفق به کسب کرسی یونسکو شده است و متأسفانه در کشور شاهد عقب افتادگی گفتمانی در حوزه تربیت معلم هستیم.

به نقل از فارس:محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در افتتاحیه کرسی یونسکو که امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، در تبیین این شعار که تربیت مقدمه هیچ هدفی نیست، عین هدف است، گفت: این عبارت بیانگر آن است که مراتب تربیت احصا شدنی و محدود شدنی نیست، حد یقفی نمی‌توانیم برای آن قائل شویم؛ هر مرحله و درجه ای از تربیت یافتگی مقدمه‌ای برای مرتبه‌ای بالاتر است.

وی افزود: برای تربیت معلم و رشد و بالندگی وی، هیچ نهایتی متصور نیست، باید کوشش دائمی و پویش مستمر برای معلم در این راستا اتفاق بیفتد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به عنوان انتخاب شده برای کرسی و ارتباط مفاهیم و شأن تعابیر معلم و یادگیری خاطرنشان کرد: معلمی یا یاد دادن مستلزم قرار داشتن در مدار یادگیری است؛ هیچ کس نمی‌تواند خود را یاد دهنده بداند پیش از آنکه یک یادگیرنده باشد، به هر میزان که معلم یادگیرنده خوبی است می‌تواند یاد دهنده خوبی هم باشد.

*عقب افتادگی گفتمانی در حوزه تربیت معلم

مهر محمدی با بیان اینکه برای دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد اصلی تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران مایه افتخار و مباهات است که موفق شده است در آغازین سال‌های تأسیس خود کرسی یونسکو را به دست آورده و این مجوز را از یونسکوی جهانی دریافت کند، اظهار داشت: علت نخست اهتمام به این معنی در دانشگاه فرهنگیان متاسفانه احساس نیاز نسبت به عقب افتادگی گفتمانی در حوزه تربیت معلم کشور است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: باید این عقب افتادگی گفتمانی در حوزه تربیت معلم را جبران کنیم، به نظر می رسد کرسی یونسکو می‌تواند ابزار خوبی در این راستا و معین این جریان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در تکوین گفتمان تربیت معلم به عنوان یک گفتمان تخصصی مهجور در حوزه تعلیم و تربیت کشور فقط به کرسی بسنده نکردیم، اقدامات دیگری نیز در چارچوب برنامه راهبردی دانشگاه در دست پیگیری است، مانند تأسیس پژوهشکده مطالعات تربیت معلم، تأسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی و ... اینها فعالیت‌هایی است که در کنار هم می‌تواند به گفتمان تربیت معلم کمک کند.

*به مسئولیت جهانی و بین المللی که پذیرفتیم واقفیم

مهر محمدی با اشاره به مهجوریت میان رشته‌ای ها در آموزش عالی کشور گفت: مهجوریت تربیت معلم هم می‌تواند ذیل همین قاعده کلی توضیح داده شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان در حد بضاعت خود به عنوان دانشگاهی که مأموریت امر خطیر تربیت معلم را بر عهده دارد، تلاش می‌کنیم این گفتمان سازی شکل بگیرد و بتوانیم دانش تربیت معلم را تولید و نشر دهیم، کرسی در این راستا می تواند یکی از  محمل‌ها باشد و در عین حال همزمان به مسئولیت جهانی و بین المللی که پذیرفتیم واقفیم.

مهر محمدی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با آوردن این کرسی به صحنه به یکی از وجوه بین المللی شدن دانشگاه جامه عمل می‌پوشاند و صریحاً متعهد شده دراین عرصه فعالیت‌های جهانی و بین المللی داشته باشد؛ کرسی محمل خوبی برای ورود دانشگاه به عرصه ایفای نقش بین المللی است.

وی در پاسخ به این پرسش احتمالی که تربیت معلم در دوره مهجوریت در داخل کشور چگونه می‌ تواند نقش بین المللی ایفا کند، گفت: کرسی تنها با اتکا به منابع داخلی نقش ایفا نمی‌کند، مدیریت دانش در سطح جهانی است؛ به همراهی کشورهایی که در حوزه تربیت معلم در دانش نظری از ما پیش تر هستند در این مجموعه برنامه‌ها، امید داریم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: امیدواریم با بهره‌گیری از دانش و متخصصان موجود در سطح جهانی، در عرصه بین المللی کار مدیریت دانش را در حوزه تربیت معلم با تمرکز بر مسئله یادگیری مادام العمر به عنوان یکی از ویژگی‌های معلمان به سامان برسانیم.

مهرمحمدی در پایان با اشاره به 625 کرسی فعال در سطح جهانی و 9 کرسی در ایران گفت:  یکی از نگرانی‌ها در ایران و سطح بین الملل غیرفعال بودن کرسی‌هاست.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد با تدارکاتی که در مدیریت بین الملل دانشگاه دیده شده و برنامه‌های پیش بینی شده برای این کرسی در پژوهشکده مطالعات تربیت معلم و شورای راهبردی و حضور شخصیت های علمی در این شورا، کرسی معلمان به مثابه یادگیرندگان مادام العمر مثابه در زمره کرسی‌های فعال و اثرگذار باشد.

 



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 9:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |